dinsdag 12 februari 2013

De tijd vliegt!

Vandaag ben ik precies weer een maand in Rusland, tijd dus voor een kleine update! Iedereen vertelde me dat in februari het echte horrorweer zou losbarsten met veel sneeuw en temperaturen flink onder het vriespunt. Maar het lijkt er dit jaar echter op dat de natuur zich daar niet zoveel van aantrekt, want al ongeveer 2 weken schommelt de temperatuur zo rond het vriespunt (het is nu 2°C bijvoorbeeld). Het wordt volgende week wel weer iets kouder, maar ik denk dat de echte kou voor mij hier toch al achter de rug is.


Door die huidige zomerse temperaturen is veel sneeuw alweer gesmolten en het is in winkels en in de universiteit dus overal een flinke smeerboel omdat iedereen alle sneeuwdrap naar binnen loopt.

Komend weekend krijg ik familiebezoek want dan komen Wouter en ’n vriend mij met een bezoek verblijden, erg leuk! Eerst blijven we een paar dagen in Moskou en dinsdag gaan we met de trein naar Nizhny toe. En vrijdag vertrekken we dan nog voor 2 dagen naar Kazan (geen familie van Hans overigens). Dat is een stad zo’n 300km ten oosten van Nizhny en wordt ook wel het Istanbul van Rusland genoemd, dus daar gaan we eens kijken hoe het staat met de lokale theeschenkers, minaretten en shoarma. En de 24e ben ik dan weer terug in Nizhny en vliegt Wouter weer naar huis.


Vorige week heb ik het laatste college van het vak over innovatie gehad. Het was een leuk vak, maar helaas sprak de docent niet zo heel goed Engels, waardoor het soms lastig was om vragen te stellen. En van een ander vak heb ik vandaag het laatste college gehad. Dat betekent dat ik nu vier vakken gehad heb en dat binnenkort de laatste twee vakken alweer van start gaan, time flies! Die laatste twee vakken zullen beginnen als ik weer terug ben uit Kazan, zo ergens in de week van 25 februari.

En ook heb ik nog steeds iedere week twee keer Russische les. Het woorden leren gaat nog steeds prima, elke dag leer ik er wel weer een paar bij. Maar vooral de grammatica blijft erg pittig en af en toe gooi ik alle regels, voorzetels, uitzonderingen op regels, naamvallen en vast nog wel meer door elkaar. Maar in combinatie met een beetje gebarentaal is het toch nog iedere keer gelukt om er wat moois van te maken.

Groeten uit Rusland!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten